reklama

Voliť je prejav zodpovednosti

Dnes som si dopoludnia prečítal blog Pavla Struhára kde som našiel článok s názvom Aj nevoliť je voľba. Tento článok obsahuje 6 argumentov, ktoré mi prídu veľmi populárne (miestami až populisticky) formulované a prezentované. A čo viac, myslím si, že nereflektujú realitu. Lákala ma predstava, citovať každý argument a pridať k nemu svoje vyjadrenie. Nakoniec som sa rozhodol prezentovať iba svoje argumenty a názory a ustúpiť od konfrontácie. V tomto článku budú teda prednesené iba moje názory.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
  1. Čo znamená voliť?

    Voliť podľa toho ako ja chápem celý systém zastupiteľskej demokracie znamená vedome si vybrať tú stranu a v nej niekoľko osôb, ktoré ma presvedčili alebo o ktorých sa domnievam, že najlepšie reprezentujú moje záujmy, a že sú mi názorovo najbližšie. Ak niekto príde do volebnej miestnosti a vhodí do urny prázdnu obálku potom je to pre mňa iba dôkazom toho, že si nedostatočne pozorne prezrel programy jednotlivých strán. Je to dôkazom toho, že si zvolil ľahšiu cestu, cestu odmietania pred cestou zisťovania relevantných údajov a získavania osobnej skúsenosti.

  2. Čo znamená nevoliť?

    V prípade, že volič nevyužije svoje volebné právo potom rezignuje na celý vývoj v spoločnosti. Grécke slovo politika označuje správu spoločnosti, a ak niekto tvrdí, že jeho sa politika netýka potom je asi iba dobré, že nejde voliť. Ale začína sa objavovať aj druhý spôsob „nevolenia" - a to už spomenuté vhodenie prázdnej obálky. Takéto (ne)volenie je poriadne alibistické - občan využije svoje volebné právo, ale využíva ho nezmyselne a nezodpovedne.

  3. Väčšie či menšie zlo?

    Otázka voľby väčšieho alebo menšieho zla v politike nie je nová a zostane tu dovtedy kým tu bude demokracia. Nepopieram, že sú okamihy kedy je potrebné si zvoliť menšie zlo, ale to sú okamihy výberu medzi dvomi možnosťami, nie 26 ako v prípade týchto volieb. Pri takto širokom spektre výberu si každý volič, ak tomu venuje dostatok času a námahy, musí vedieť vybrať aspoň niečo čo ho upúta a čomu bude ochotný veriť.

  4. Prečo ísť voliť?

    Pri odpovedi na túto otázku by som mohol dlho písať o morálnej a občianskej povinnosti, o zodpovednosti občanov za ďalšie smerovanie našej vlasti a o mnohom inom. Ale je tu jedna podstatná vec. Vezmime si koľko štátov na svete nemá taký demokratický systém ako my. V koľkých štátoch ľudia chcú rozhodovať vo voľbách o ich vlasti a nemôžu? Kuba, Severná Kórea, Sýria, Irán a tak by sa dalo pokračovať. My sami sme tu 40 rokov mali vládu, ktorá z volieb spravila frašku. Ja sám si to nepamätám pretože som príliš mladý. Ale naši rodičia a prarodičia si to až príliš dobre pamätajú a vedia, že sme tu mali časy kedy vhodiť prázdny lístok do volebnej urny bol najlepší spôsob ako stratiť prácu a pokaziť svojim deťom život.

    Využime teda to, že môžeme ísť voliť. Venujme tomu pár hodín času a prejdime si všetko čo máme k dispozícii. Rozhodnime sa zodpovedne a nebojme sa vziať tú zodpovednosť na seba. Je to len o nás. Politika je odrazom spoločnosti, začnime sa správať aj my zodpovednejšie a politici sa (možno po čase) tiež začnú. Majme nádej a vyberme si konkrétnu voľbu, nevyberme si rezignáciu.

Ondrej Rajkovič

Ondrej Rajkovič

Bloger 
  • Počet článkov:  34
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Politológ a človek, ktorý sa snaží prísť na koreň princípom a udalostiam v bezpečnostnej sfére i v našej domácej politikeTweet Zoznam autorových rubrík:  PolitikaVoľby 2012ArmádaÚvahyOn War/On PeaceSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu